2020-09-02 Maczó Tímea

Mennyire lehet hatékony a távterépia?

Az online Autogén Tréning csoport tapasztalatai

Az online meetingek hangulata

A vírushelyzet hónapok óta aktívan meghatározza mindennapjainkat. Az egészségügytől az oktatáson át az utazásig minden szektort átalakított és alkalmazkodásra kényszerített. Így történt ez a segítő szakmákban is: a pszichológusi munka legnagyobb része az online térbe helyeződött át. Bár a terápiák, tréningek esetében ez a lehetőség eddig is fennállt, azok hatékonyságát, eredményességét sokan megkérdőjelezik. Az alábbiakban összeszedtük az online pszichológia tanácsadás néhány előnyét és hátrányát, és megkérdeztük egy online szervezett autogén tréning csoport tagjait saját tapasztalataikról. 

Az online tér lehetőségei és korlátai

A digitális fejlődés a pszichológia területét is forradalmasította. A technikai eszközökön keresztüli kommunikáció új lehetőségeket nyitott meg, segítségével szélesebb kört is elérhet a segítő szakma. Ugyanakkor egy másfajta beállítódást követel a felektől az eszköz mindkét oldalán.

A telekommunikációs eszközökön keresztül történő pszichológusi munka nem új elem a szakmában. A telefon, majd az internet megjelenése egyfajta megoldást kínált az olyan helyzetekre, ahol a felek nem tudtak személyesen találkozni. Erre jó példa az intervenció telefonos segélyvonalakon keresztül, vagy a külföldre költöző kliensek esete. Az áttörés kétségtelenül az elmúlt néhány évben következett be a különböző alkalmazások megjelenésének köszönhetően, melyek a hang mellett a képi megjelenítést is lehetővé teszik.

Az online találkozások természetéből fakadóan viszont számos, a kommunikációt kísérő elemet mellőznünk kell. Jogosan merül hát fel a kérdés, hogy az online pszichológiai tanácsadás miből tartogat többet: lehetőségekből, vagy korlátokból?

Amikor online hatékonyabb

 

A távterápia lehetővé teszi a segítségnyújtást a tartós betegséggel élő és mozgássérült személyek számára is.

Bizonyos helyzetekben a távterápia nem csak jobb, de akár egyetlen megoldásként jöhet szóba. A telekommunikációs eszközök segítségével sokkal szélesebb kört érhetünk el, mivel a távolság lecsökken. Könnyedén alkalmazható mozgássérültek, tartós betegséggel élők esetén és olyan helyzetekben, ahol az utazás nehezen megoldható. Ha a határon túli magyarok, külföldi munkavállalók szeretnének pszichológushoz fordulni, valószínűleg szívesebben beszélnek problémáinkról anyanyelvükön. Így nem csak könnyebben és pontosabban tudjuk kifejezni gondolatainkat, de nyugodtabban is vagyunk jelen a helyzetben, ha nem állnak az utunkban nyelvtudásunk hiányosságai és az emiatt érzett feszültség.

Távterápiaként emlegethetünk egyes intervenciós programokat is, melyek olyan élethelyzetek kezelésére jöttek létre, amik azonnali beavatkozást igényelnek. Ilyenek például az éjjel-nappal hívható telefonos segélyvonalak, ahol krízis esetén bántalmazás és erőszak áldozatai, öngyilkossági gondolatokkal küzdő személyek azonnali segítséget kaphatnak. Ilyenkor a legtöbb esetben nincs idő arra, hogy személyes találkozásra kerüljön sor a probléma jellege, vagy a fizikai távolság miatt. A gyors segítségnyújtáson felül gyakran szükséges lehet további szervek bevonása, és a krízishelyzet elhárítását követően terápia megkezdése.

Nem lehet nem kommunikálni

A járványhelyzet miatt kialakult szociális deprivációban felértékelődött a társas kapcsolatok és az ebből fakadó összes inger jelentősége, legyen szó egy baráti ölelésről vagy egy mély beszélgetésről. Az online tér alternatív lehetőséget nyújtott a kapcsolattartásra szeretteinkkel, de a személyes kontaktus nem pótolhatta.
Abban a pszichológusok is egyetértenek, hogy a távterápia kiegészítheti, de nem helyettesítheti maradéktalanul a klasszikus terápiás helyzetet, nem pótolhatja a személyes találkozásokat. A kommunikációval együtt járó finommozgások, mint a mimika vagy a testhelyzet változtatása, nem érzékelhetőek, pedig fontos üzeneteket hordozhatnak a másik fél számára – ahogyan azt Eszter, az online autogén tréning csoport egyik résztvevője is kifejtette. Szerinte ugyanakkor pozitív hozadéka is van a kommunikáció minőségére nézve: az online találkozásokra “többet kell rákészülni, hogy össze legyen rakva a mondanivalód”, ezért jobban átgondolod a benned zajló folyamatokat is. A türelmet is próbára teszi, mert “meg kell várnod, míg a másik befejezi a mondatot, így más jellegű lesz a kommunikáció, mint az élő beszéd esetén, kevésbé spontán“.

A mimika, a gesztikuláció és a test jelzései gyakran nem észlelhetőek, vagy sokkal elnagyoltabban figyelhetőek meg online térben.

Fontos hozadéka az online terápiának, hogy főként a verbális, esetleg képi tényezőkre kell hagyatkoznunk. Nem észlelhetjük a másik személyt teljes valójában, nem következtethetünk stílusára öltözékéből, nem érinthetjük meg, nem érezhetjük az illatát és a kialakult atmoszférát magunk körül. Hétköznapi helyzetben már egy kézfogással és a szemkontaktus felvételével is benyomást kelthetünk, ezek a lehetőségek azonban nem adottak az online találkozás keretei között. Ezt tovább nehezíthetik a technikai problémák is. Az akadozó internetkapcsolat, a mikrofon vagy a kamera meghibásodása megzavarja a beszélgetést, kiszakít a gondolatmenetből, ezért mindenképpen ajánlott az eszközök előzetes kipróbálása.

 

A keretek feszegetése

Az otthonunkban a figyelmünk is könnyebben elterelődhet. Mivel “otthonosan” érezzük magunkat, hamarabb eszünkbe jut, hogy kimennénk a mosdóba, töltenénk egy pohár vizet, vagy kiteregetnénk az épp elkészült mosást. A közös tér hiánya miatt a helyzet felett is kisebb a kontrollunk, kevésbé tudjuk befolyásolni és kiiktatni a másik félnél megjelenő, oda nem illő ingereket. Kevésbé lehetünk biztosak benne, hogy a partnerünk maradéktalanul ránk figyel, így könnyebben személytelenné válik az egyébként belsőséges és bizalmi helyzet. A kommunikáció során igyekszünk a legjobb formánkat hozni, és a kívánt benyomást kelteni a másikban. Ha nem csak a másik felet, hanem a saját tükörképünket is látjuk a beszélgetés során, hajlamosak vagyunk folyamatosan korrigálni az arckifejezésünket. Ha megfeszítjük arcizmainkat, a természetes reakcióink, felbukkanó érzelmeink kevésbé látszódnak, ráadásul a koncentráció miatt nem tudunk kellő mértékben lazítani és belehelyezkedni a szituációba.

Az online térben olyan személyes, etikai és kommunikációs kérdések merülhetnek fel, melyek a személyes terápiás helyzetben nem, ezért fontos a kereteket előre tisztázni, és megválasztani a megfelelő eszközöket. Ha ezekre odafigyelünk, nagyszerű lehetőségek rejlenek az online térben a pszichológia területén is.

Fordítsuk előnyre a hátrányokat!

Az online autogén tréning csoport egyik résztvevője szerint ennek a nehezített pályának is vannak pozitív hozadékai. Bár az érzékszerveinkre nem mindig tudunk a kívánt mértékben hagyatkozni, más lehetőséget is kínál az online tér a benyomások alkotására. Az otthonából bejelentkező személy a háttér megválasztásával is üzen magáról. Így egy olyan plusz kontextust, önkifejezési módot hozhatunk be a beszélgetésbe, amelybe hagyományos esetben nem kapnánk betekintést.

online pszichológusi munka

Az otthonunk kényelméból végzett tréning önismeretünket is bővíti: hogyan éled meg, hogy mások ilyen szokatlan módon vannak jelen az intim szférát biztosító otthonodban?

A kényelmes, zavartalan környezet könnyebben biztosítható lehet, ha lehetőségünk van az otthonunkból bejelentkezni. Jobban fel tudunk készülni a találkozásra, relaxáltabbak vagyunk. Az idői keretek is tarthatóbbak, eltekinthetünk a csúcsforgalom miatti késéstől, jobban tudjuk integrálni a napunkba, és kevesebb tervezést igényel.
Az autogén tréning csoport több résztvevője számára pozitív élmény volt a szertartásszerű énidő és befelé figyelés. A találkozások mindig ugyan abban az időben történnek, rend szerint mindenkinek az otthonában, azonos körülmények között. Ez segít megteremteni azt a sajátos hangulatot, rituálét, ami egy rendszeresen végzett tevékenységgel jár. Így nagyobb valószínűséggel folytatjuk a gyakorlatokat a tréning befejezése után is.

Autogén tréning online? Működik!

Az emberek többsége szeret úgy belevágni valamilyen új tevékenységbe, hogy először meghallgatja másik véleményét és tapasztalatait. Ezért megkérdeztük a tavasszal indult online autogén tréning csoport tagjait, milyennek élték meg ezt a tizenkét hetet a számítógép mögül. A résztvevők szinte mindannyian rendelkeztek előzetes ismeretekről az autogén tréninggel kapcsolaban, vagy próbáltak már hasonló relaxációs módszereket, de aki nem, annál sem volt ez kizáró ok vagy nehézség a tréning során. Ha szeretnél többet tudni az autogén tréning módszeréről, itt olvashatsz róla!

A hasonló emberek és a közös témák sokat segítettek abban, hogy már a kezdetektől kialakulhasson egy szimpátia a csoporttagok között. A felmerülő témák közös feldolgozása segít feloldódni, megtalálni a hasonlóságot a többiekkel, és hozzájárul a csoportdinamika működéséhez. “Onnantól, hogy beléptünk, történt egy kapcsolódás, fesztelen, kötetlen légkör jött létre. A későbbiekben is együtt tanultunk, mentünk, csináltuk, összeálltunk egy csapattá.” – mesélte András. “Önismeretileg is érdekes volt megfigyelni, hogy az egyes témákat illetően én hogyan reagálok. A csoporttagok is elindítanak bennem gondolatokat, rávilágítanak különbségekre, behoznak új szempontokat.

 

“Amikor előjönnek mély dolgok, jó érzés olyan emberekre találni, akik hozzád hasonló problémákkal küzdenek, és úgy érzed, nem vagy egyedül.” – Tibor

 

Autogén tréning

Találkozz nyugodt és kiegyensúlyozott önmagaddal az induló autogén tréning csoportunkban!

Eszter megjegyezte: bár online térben a csoportfolyamatok esetenként nehezebben, lassabban alakulnak, ez nem feltétlenül hátrány. Így egyrészt mindenki komolyabb munkát is tesz bele, másrészt viszont lehetőséged van eldönteni, mennyire helyezed magad előtérbe, vagy vonulsz vissza. Mindenki olyan mélyen megy bele egy-egy helyzetbe, amennyire szeretne, amennyire komfortosnak érzi a témát.” A bátorság és elhatározás azonban meghozza a gyümölcsét: “ha valaki komolyan veszi, fantasztikus hatása van.”

 

“Sokféle módszert, tréninget megismertem már, de ez nagyon sokat adott. A családtagjaim is megjegyezték, hogy egy-egy tréning után relaxáltabb, nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb voltam, mint egy jóllakott óvodás!” – András

 

A tréninget követően is tapasztalható a gyakorlatok pozitív hatása. Tibornak gyakran eszébe jutottak a tréning során tanult mondatok, melyek “szinte önáló életre keltek, és számos szituációnak tartalmat adtak. Sokat segítettek különböző helyzetekben, megküzdési technikaként működtek a mindennapokban.” Eszter számára az autogén tréning sokkal hatékonyabbnak bizonyult, mint bármi, amit eddig kipróbált. Nagyon erős stresszcsökkentő hatással bír, és a gyakorlás során sikerélményem is volt.” Anita a koncentráció és a figyelem területén számolt be pozitív változásokról.
Az online autogén tréning csoport mindenkinek adott valami pluszt, attól függően, hogy ki mit keresett benne és várt tőle. Bár az online tér sajátosságaiból adódóan szokatlannak is mondható egy ilyen tréning, a résztvevők szerint ez nem okozott nehézséget, és a gyakorlatok elsajátítását nem befolyásolta. Az online kapcsolódás nehézségei áthidalhatóak voltak a csoport összhangjának, együttműködésének, és a csoport vezetőjének, Juditnak köszönhetően, aki szakértelmével a csoport igényeire hangolódva segített fejleszteni az önismeretet és elsajátítani az autogén tréning módszerét.

 

Ha Te is szeretnéd megtapasztalni az autogén tréning csoport nyújtotta pozitív élményt, elsajátítanál egy, a hétköznapok során is használható megküzdési stratégiát, szeretnél nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb lenni, csatlakozz az induló online autogén tréning csoportunkhoz! Bővebb információkhoz és a jelentkezéshez kattints ide!

Légy jól önmagaddal, találd meg a belső harmóniát!

Írta: Maczó Tímea

Források:

Bokor László: „A (technikaalapú) távterápiák”. In. Szőnyi Gábor (szerk.): A pszichoterápia tankönyve. Budapest, Medicina, 2015, 175–83.

Autogén Tréning csoport résztvevőivel készített interjúk, akiknek ezúton is hálás köszönet a közreműködésért!

, , , , ,
Kapcsolat

Szamosi Judit

Test – Lélek – Pszichológia

ELÉRHETŐSÉGEINK:

    

Kapcsolat
Kapcsolat

Szamosi Judit

Test – Lélek – Pszichológia

ELÉRHETŐSÉGEINK:

    

Kapcsolat